listopada 23, 2021

[K-POP] Popularne k-popowe taneczne opinie - okiem byłego tancerza

 


Cześć i czołem z tej strony Cassierukki! Całe moje życie jest związane z tańcem. Tańczyłam hip-hop, współczesny i show dance — przez co dzieciństwo spędziłam na turniejach tanecznych. I właśnie k-popowe choreografie były jednym z głównych powodów, dla których głębiej weszłam w k-pop. Kontuzja trochę pokrzyżowała plany… ale to chyba mnie kwalifikuje, by choć trochę się wypowiedzieć na temat wędrujących po internecie opinii związanych z tańcem w środowisku k-popowym. Znalazłam 4, które się najczęściej powtarzają, ale sekcja komentarzy należy do Was — więc piszcie swoje opinie związane z tańcem w k-popie. Prawdopodobnie odniosę się do nich w kolejnym poście na ten temat. Chcę tylko przypomnieć, że odnoszę się tutaj do opinii innych i sama wyrażam swoją opinię te ten temat. Nie każdy musi się z nią zgadzać, bo każdy z nas odbiera wszystko inaczej. Nie przedłużając...




Damskie choreografie są łatwiejsze od męskich

EVERGLOW - LA DI DA


Sztuką jest, by coś trudnego wyglądało dla osoby trzeciej na łatwe. I taki komentarz powinien wystarczyć. Każdy ma inne predyspozycje — w damskich choreografiach k-popowych, wykorzystuje się więcej ruchu górną częścią ciała (ręce, klatka piersiowa), zazwyczaj, dlatego że dziewczyny występują często na wysokich obcasach czy w obcisłych strojach, które krepują ruchy. Przez to, nie jest wykorzystywany ich pełny potencjał. Dopiero ostatnio zaczęły powstawać choreografie, gdzie niektóre ruchy się wykonywane na podłodze co wygląda bardziej efektownie. W choreografiach męskich zespołów, bardziej wykorzystuje się dolne części ciała i częstsze zmiany w ustawieniu, co na pierwszy rzut oka wygląda bardziej efektownie.

STARY KIDS - BACK DOOR


Seventeen tylko wyglądają na zsynchronizowanych, bo jest ich dużo

SEVENTEEN - DON'T WANNA CRY


Seventeen to trzynastoosobowy zespół, który debiutował w 2015 roku. Są kojarzeni z tego, że zawsze mają choreografie na wysokim poziomie przy nieziemskiej synchronizacji. Jako członek zespołu, w którym synchronizacja była naszą piętą Achillesa, chcę powiedzieć, że nie ‘wyglądają na zsynchronizowanych’, tylko są zsynchronizowani. Im więcej osób w grupie tym trudniej sprawić by te osoby wykonywały ten sam ruch w ten sam sposób. I to jest podstawowa wiedza wymagająca najprostszej logiki. To, że akurat te najliczniejsze grupy k-popowe są najbardziej zsynchronizowane (The Boyz, Golden Child, Iz*one, LOONA...) to oznaka tego jak ciężko pracują nad każdym szczegółem. I to wszystko dowiódł komputer.



Już będąc pogromcą mitu, że tylko wyglądają na zsynchronizowanych, bo jest ich dużo to sześciu członków i tylko dwóch z nich ma oficjalną pozycję tancerza w tym zespole.




San 'overdance'


SAN (ATEEZ) - ANSWER stage 
https://pl.pinterest.com/pin/313422455321863902/


San to członek ATEEZ — zespołu, który zadebiutował w 2018 roku. Jest kojarzony z tego, że gdy wchodzi na scenę, zamienia się w demona, który podczas tańca potrafi zniszczyć nie jeden mikrofon. Dużo osób twierdzi, że ‘tańczy za bardzo’. Brzmi to absurdalnie, ale jak się spojrzy na to z kilku stron, może mieć to sens. San to wspaniały tancerz, jego mimika i koordynacja ruchowa wykracza niekiedy poza skalę jak na fakt, że przed debiutem nie miał styczności z tańcem, a z taekwondo. To jest jego styl i nie powinno się na ten temat długo dyskutować. Jednak jeśli spojrzy się na to, że San jest częścią grupy, można stwierdzić, że ‘tańczy za bardzo’. Grupa powinna się prezentować jako całość, na podobnym poziomie. Tak to, choreografia może wyglądać na niedopracowaną, jeśli każdy członek grupy tańczy inaczej. Według mnie, jeśli to ostatecznie nie wygląda, jak jeden wielki bałagan, to nikt nie powinien mieć nic przeciwko i San wcale wtedy nie ‘tańczy za bardzo’. U nich to ostatecznie bardziej wygląda jak artystyczny nieład.

ATEEZ - I'M THE ONE stage


Tutaj pojawia się kolejny temat. Wiele osób też narzeka na ‘dziwne miny’ jakie podczas występów robią ATEEZ. Jeśli też tak sądzisz… Pokażę ci coś…





To są światowej klasy tancerze, którzy w środowisku tanecznym są bardzo szanowani. Gdyby ich mimika podczas występu była ograniczona do pokerowej twarzy — występ nie byłby pełny. A panią z przodu, możecie nawet kojarzyć stąd… ;)




Zmienianie damskich choreografii w wykonaniu męskich idoli jest lekceważące

HWANWOONG (ONEUS) - BLACK MAMBA dance cover
https://www.youtube.com/watch?v=uk9rO3KQgco


Przyjrzyjmy się definicji słowa COVER (czy DANCE COVER w tym przypadku) w odniesieniu do muzyki — nowa aranżacja, interpretacja istniejącego utworu muzycznego (tutaj choreografii do utworu muzycznego) wykonywana przez artystę, który nie jest jego pierwotnym twórcą. Słowo kluczowe — INTERPRETACJA. Ilu ludzi tyle interpretacji, wizji i stylów wykonania. Zmieniają ruch, bo nie potrafią go wykonać, nie mają do tego predyspozycji albo właśnie chcą uniknąć ryzyka, że wykonanie przez nich tego ruchu może być odebrane za lekceważące. Chociaż pewnie jest masa innych powodów, to tylko takie najprostsze.


Widziałam nawet komentarze, gdzie ktoś nazwał ten cover ‘lekceważący’ tylko przez to, że zmienili jeden mały ruch w całej choreografii.



Inna sprawa gdy członkowie męskiego zespołu wykonują choreografię do piosenki damskiego zespołu, robiąc przy tym sobie żarty, podczas gdy nikt inny poza nimi się z tego nie śmieje.

Jednak ostatnio pojawiły się kontrowersje związane z coverem DKB do piosenki SNAPPING, którą wykonuje Chungha. Tylko dlatego, że ułożyli do tej piosenki własną choreografię — co już nie było coverem. Czy to jest brak szacunku? Nie chcieli wypaść kobieco? Jak myślicie? Osobiście uważam, że jeśli istnieje oryginalna choreografia do danej piosenki, nie ma obowiązku wykonywania jej. Własną choreografię można ułożyć do każdej istniejącej piosenki na tym świecie — mogę podać ponownie przykład z mojego życia. Czy na turnieju tanecznym wykonałyśmy oryginalną choreografię do piosenki RUN THE WORLD od Beyonce? Nie, mimo że w teledysku taka istnieje. Dlaczego? W pewnym sensie, to niezgodne z zasadami turnieju i nie tańczy tego jedna osoba (jak Beyonce) tylko dziesięcioosobowa grupa, w której nie ma osoby, która cały czas jest na środku w ustawieniu przez całą piosenkę. I ta sytuacja wcale tak bardzo się nie różni od tego.




Na dziś tyle z mojej strony. Pewnie nie powiedziałam tyle, ile chciałam powiedzieć, bo na te tematy idzie na prawdę długo niekiedy dyskutować i nie wszystko da się wyrazić w jednym, tak krótkim poście. Jak już wspominałam wcześniej — piszcie, co sami o tym myślicie i piszcie inne opinie związane z k-popowymi choreografiami (i tym podobne) jeśli chcielibyście, bym się do nich odniosła. Tymczasem DO NASTĘPNEGO! :)



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © 2014 Eye of Korea , Blogger