Cześć i czołem z tej strony Cassierukki! Całe moje życie jest związane z tańcem. Tańczyłam hip-hop, współczesny i show dance — przez co dzieciństwo spędziłam na turniejach tanecznych. I właśnie k-popowe choreografie były jednym z głównych powodów, dla których głębiej weszłam w k-pop. Kontuzja trochę pokrzyżowała plany… ale to chyba mnie kwalifikuje, by choć trochę się wypowiedzieć na temat wędrujących po internecie opinii związanych z tańcem w środowisku k-popowym. Znalazłam 4, które się najczęściej powtarzają, ale sekcja komentarzy należy do Was — więc piszcie swoje opinie związane z tańcem w k-popie. Prawdopodobnie odniosę się do nich w kolejnym poście na ten temat. Chcę tylko przypomnieć, że odnoszę się tutaj do opinii innych i sama wyrażam swoją opinię te ten temat. Nie każdy musi się z nią zgadzać, bo każdy z nas odbiera wszystko inaczej. Nie przedłużając...
Sztuką jest, by coś trudnego wyglądało dla osoby trzeciej na łatwe. I taki komentarz powinien wystarczyć. Każdy ma inne predyspozycje — w damskich choreografiach k-popowych, wykorzystuje się więcej ruchu górną częścią ciała (ręce, klatka piersiowa), zazwyczaj, dlatego że dziewczyny występują często na wysokich obcasach czy w obcisłych strojach, które krepują ruchy. Przez to, nie jest wykorzystywany ich pełny potencjał. Dopiero ostatnio zaczęły powstawać choreografie, gdzie niektóre ruchy się wykonywane na podłodze co wygląda bardziej efektownie. W choreografiach męskich zespołów, bardziej wykorzystuje się dolne części ciała i częstsze zmiany w ustawieniu, co na pierwszy rzut oka wygląda bardziej efektownie.
Seventeen to trzynastoosobowy zespół, który debiutował w 2015 roku. Są kojarzeni z tego, że zawsze mają choreografie na wysokim poziomie przy nieziemskiej synchronizacji. Jako członek zespołu, w którym synchronizacja była naszą piętą Achillesa, chcę powiedzieć, że nie ‘wyglądają na zsynchronizowanych’, tylko są zsynchronizowani. Im więcej osób w grupie tym trudniej sprawić by te osoby wykonywały ten sam ruch w ten sam sposób. I to jest podstawowa wiedza wymagająca najprostszej logiki. To, że akurat te najliczniejsze grupy k-popowe są najbardziej zsynchronizowane (The Boyz, Golden Child, Iz*one, LOONA...) to oznaka tego jak ciężko pracują nad każdym szczegółem. I to wszystko dowiódł komputer.
Już będąc pogromcą mitu, że tylko wyglądają na zsynchronizowanych, bo jest ich dużo to sześciu członków i tylko dwóch z nich ma oficjalną pozycję tancerza w tym zespole.
San 'overdance'
San to członek ATEEZ — zespołu, który zadebiutował w 2018 roku. Jest kojarzony z tego, że gdy wchodzi na scenę, zamienia się w demona, który podczas tańca potrafi zniszczyć nie jeden mikrofon. Dużo osób twierdzi, że ‘tańczy za bardzo’. Brzmi to absurdalnie, ale jak się spojrzy na to z kilku stron, może mieć to sens. San to wspaniały tancerz, jego mimika i koordynacja ruchowa wykracza niekiedy poza skalę jak na fakt, że przed debiutem nie miał styczności z tańcem, a z taekwondo. To jest jego styl i nie powinno się na ten temat długo dyskutować. Jednak jeśli spojrzy się na to, że San jest częścią grupy, można stwierdzić, że ‘tańczy za bardzo’. Grupa powinna się prezentować jako całość, na podobnym poziomie. Tak to, choreografia może wyglądać na niedopracowaną, jeśli każdy członek grupy tańczy inaczej. Według mnie, jeśli to ostatecznie nie wygląda, jak jeden wielki bałagan, to nikt nie powinien mieć nic przeciwko i San wcale wtedy nie ‘tańczy za bardzo’. U nich to ostatecznie bardziej wygląda jak artystyczny nieład.
To są światowej klasy tancerze, którzy w środowisku tanecznym są bardzo szanowani. Gdyby ich mimika podczas występu była ograniczona do pokerowej twarzy — występ nie byłby pełny. A panią z przodu, możecie nawet kojarzyć stąd… ;)
Przyjrzyjmy się definicji słowa COVER (czy DANCE COVER w tym przypadku) w odniesieniu do muzyki — nowa aranżacja, interpretacja istniejącego utworu muzycznego (tutaj choreografii do utworu muzycznego) wykonywana przez artystę, który nie jest jego pierwotnym twórcą. Słowo kluczowe — INTERPRETACJA. Ilu ludzi tyle interpretacji, wizji i stylów wykonania. Zmieniają ruch, bo nie potrafią go wykonać, nie mają do tego predyspozycji albo właśnie chcą uniknąć ryzyka, że wykonanie przez nich tego ruchu może być odebrane za lekceważące. Chociaż pewnie jest masa innych powodów, to tylko takie najprostsze.
Widziałam nawet komentarze, gdzie ktoś nazwał ten cover ‘lekceważący’ tylko przez to, że zmienili jeden mały ruch w całej choreografii.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz