sobota, 26 marca 2022

[MALARSTWO] Malarstwo polskie w Korei Południowej


Cześć :) Dawno nie było żadnego wpisu na temat malarstwa, a dzisiaj przychodzę do Was z czymś innym niż wcześniej. Tym razem przyjrzałam się bliżej wystawie polskiego malarstwa w Korei Południowej, która wzbudziła nie małe zainteresowanie w tym kraju. Mam nadzieję, że powrót będzie dla Was ciekawy i z przyjemnością przeczytacie poniższy tekst. Koniecznie dajcie znać, co o nim sądzicie :) 



Plakat wystawy na budynku Muzeum Narodowego Korei, fot. Culture.pl 
https://www.google.pl/search?q=Plakat+wystawy+na+budynku+Muzeum+Narodowego+Korei,+fot.+Culture.pl&sxsrf=APq-WBuc9xr5cpdfgL16ZbjvQed264yrfA:1648022877840&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwibndzR49v2AhXOtYsKHcUFBVgQ_AUoAXoECAEQAw&biw=1536&bih=754&dpr=1.25#imgrc=Qns3wbiX3_sT1M


Największą dotychczas wystawą sztuki polskiej za granicą jest wystawa "Skarby z kraju Chopina. Sztuka polska XV-XX wieku", która cieszyła się bardzo dużym zainteresowaniem w Azji. Pierwsza prezentacja odbywała się od lutego do maja 2015 roku w Chińskim Muzeum Narodowym w Pekinie. Wystawa obejmowała ponad 350 obiektów - od przedmiotów rzemiosła artystycznego, po broń, medale, plakaty, do malarstwa. W Chińskim Muzeum Narodowym na powierzchni ponad 2000 metrów kwadratowych zaprezentowana została sztuka polska od średniowiecza (XIV-XV w.), poprzez sztukę staropolską (XVI -XVIII w.), lata zaborów (XIX w.), okres "Młodej Polski" (przełom XIX/XX w.) po czasy współczesne (XX-XXI wiek. Wystawa "Skarby z kraju Chopina" była wydarzeniem bezprecedensowym i najbardziej prestiżowym w dotychczasowej historii relacji kulturalnych Polski i Chin, a także największą wystawą sztuki polskiej, zorganizowaną kiedykolwiek dotąd poza granicami naszego kraju. Wystawa wzbudziła ogromne zainteresowanie, co potwierdzają liczne wpisy w mediach społecznościowych. Po olbrzymim zainteresowaniu, którym cieszyła się w Pekinie, wystawa została również zaprezentowana w Seulu.

Wystawa "Skarby z kraju Chopina" w NMC - ponad 300 obiektów: malarstwo olejne, rzeźba, rzemiosło, przedmioty dekoracyjne opowiadają o polskim życiu religijnym, historii, kulturze, o miłości i o cierpieniu. Sale wystawowe zaprojektowane zostały w oparciu o kolory polskiej flagi, biały i czerwony, a w jednej z nich rozbrzmiewa muzyka Chopina. Od tego zaczyna się poznawanie Polski. Na wejściu wita nas mapa pokazująca zmieniające się granice Polski w czasie jej rozkwitu i upadku. Polecam!
(użytkownik Teacher Yangguang Zhou, portal Weibo)

Ponad 3 godziny oglądania i zero znużenia - piękne! Wzruszające! Wstrząsające! Wspaniała wystawa kultury polskiej, po której aż chce się tam pojechać!
(użytkownik Xiaoxiao_Lai, portal Weibo)

Po ogromnym sukcesie w Pekinie, wystawa została otwarta w Muzeum Narodowym Korei w Seulu, gdzie była dostępna dla zwiedzających od 5 czerwca do 30 sierpnia 2015 roku. Jednym z najważniejszych eksponatów na wystawie, był obraz Jana Matejki "Stefan Batory pod Pskowem". Przygotowanie ściany do jego montażu trwało 3 dni. W tym czasie obraz "odpoczywał" rozwinięty, po czym został zamocowany w ramie. Łączna waga obrazu wraz z ramą to około 800 kg. W jego zawieszeniu brało udział 14 osób, a sama operacja trwała około godziny.

https://api.culture.pl/sites/default/files/styles/auto_400/public/images/asia.culture.pl/8_lat3089.jpg?itok=j-A8p33g



https://files.clickweb.home.pl/05/ae/05aef71a-9800-431e-b4a2-bcef55050858.jpg


Muzeum Narodowe w Warszawie zaprezentowało w Pekinie wystawę „Skarby z kraju Chopina”, która pokazywała polską historię od czasów najdawniejszych po współczesne. Wystawa wówczas zainteresowała również Koreańskie Muzeum Narodowe w Seulu.  W stolicy Korei Południowej owa wystawa została zorganizowana pod nowym tytułem -  „Sztuka polska: Niezłomny duch”. Dodatkowym atutem wystawy zaprezentowanej w Korei Południowej było kilka dodatkowych eksponatów zamówionych przez Muzeum Narodowe w Korei związanych z Fryderykiem Chopinem, czy Mikołajem Kopernikiem, m.in należało do nich dzieło Mikołaja Kopernika " O obrotach sfer niebieskich" z 1543 roku. Oprócz wyżej wymienionych dzieł, na wystawie swoje miejsce znalazła również tzw. "rolka sztokholmska". Jest to 16- metrowy zwój przedstawiający orszak ślubny Zygmunta III.

Jak opowiadała prelegentka, Koreańczycy byli zaskoczeni, że mimo dystansu geograficznego i kulturowego, jaki dzieli Polskę i Koreę, historia obu krajów ma wątki wspólne. Koreańczycy, tak jak Polacy, zaznali krzywd ze strony sąsiadów ze wschodu i zachodu – w ich przypadku Chin i Japonii. Podobnie jak Polska, Korea wskutek najazdów utraciła wiele ze swoich zabytków. Koreańczycy docenili trud, jaki podjęli twórcy, aby ukazać sztukę powstałą w czasach utraty niepodległości oraz jej znaczenie dla przetrwania świadomości narodowej w czasach niewoli. 

Wybór obiektów na wystawę kierowany był z jednej strony ich charakterem typowym dla sztuki polskiej, z drugiej ich artystyczną klasą. Staramy się pokazać swoiste cechy sztuki polskiej, jaką jest przykładowo doniosła rola malarstwa historycznego w wieku XIX. Z drugiej strony, próbujemy zbliżyć ją koreańskiemu widzowi, wskazując na pewne bliskości, których świadectwem mogą być wpływy orientalne, typowe dla czasów sarmatyzmu – wyjaśnia profesor Maria Poprzęcka, kuratorka wystawy.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2d/Wyspianski%2C_Planty_o_swicie%2C_1894.jpg

Ekspozycję zamknął pokaz cenionego na świecie polskiego plakatu, a towarzyszące jej informacje historyczne scaliły ekspozycję w spójną opowieść o sztuce polskiej. 

https://api.culture.pl/sites/default/files/styles/auto_400/public/images/culture.pl/skarby_z_kraju_chopina_w_korei_1.jpg?itok=NbDXmBdw






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz